Cum am folosit eu metoda Pălăriile gînditoare
în
cadrul lecţiei de artă plastică:
Am împarţit cele 6
pălării gînditoare elevilor prezentîndu-le
tema supusă discuţiei pentru ca fiecare
să-şi pregătească ideile . Aplicaţia se face la clasa a IV-a, la Modulul “
Elemente de limbaj plastic”
Tema: “Forma
plană. Procedee de obţinere a formelor plane”
Subiectul:”Peştişorul
de aur”
Pălăria era purtată
individual – şi atunci elevul respectiv îşi îndeplinea rolul – sau mai mulţi
elevi dînd răspunsuri sub aceeaşi
pălărie. În acest caz, elevii grupului care interpretează rolul unei pălării gînditoare cooperează în asigurarea celei mai bune interpretări.
Ei uneori purtau fiecare cîte o pălărie de aceeaşi culoare, fiind conştienţi de
faptul că:
Pălăria
albastră → clarifică
regulile, organizează procesul de gîndire,
Pălăria albă → informează în termeni de fapte şi cifre,
Pălăria
verde → generează ideile
noi, crează, e în căutare de variante noi,
Pălăria galbenă → aduce beneficii ,sprigină ideile optimiste,
Pălăria neagră → identifică
greşelile,gîndeşte asupra la ceea ce nu merită a fi implicat,
Pălăria roşie → spune ce simte despre cele citite sau create.
Cum a funcţionat această
metodă în cazul rezolvării temei primite:
§
Pălăria albastră: defineşte sarcina,stabilind etapele necesare pentru
realizarea compoziţiei:
§ Stabilirea tipului de
formă(plată sau volumetrică);
§ Realizarea unei schiţe
pentru peştişorul ales;
§ Alegerea materialelor
necesare şi modalitatea fixării lor;
§ Stabilirea uneltelor
necesare;
§ Sarcinile pe care le
primeşte fiecare elev din grupă pentru realizarea compoziţiei.
§ Pălăria
albă: oferă informaţiile şi
materialele disponibile în legătură cu tema primită;
(seminţe de floarea soarelui,
de dovleac sau pepene verde, mazăre ş.a.)
§ Pălăria
verde: vizează soluţiile
posibile;
o
Realizarea schiţelor pentru compoziţia stabilită îndicând
mai multe posibilităţi;(au propus pentru utilizare rămăţiţele după ascuţirea
creioanelor)
§ Pălăria
neagră: evidenţiază slăbiciunile
fiecărei soluţii propuse.
o
Pentru fiecare soluţie dată indică care sunt dezavantajele
şi greutăţile ce se pot întîmpina;
§ Pălăria
galbenă:
are în vedere
posibilităţile reale de realizare a soluţiilor propuse;
o
Pentru fiecare soluţie dată indică care sunt etapele ce
se pot realiza ,ce materiale se utilizează ,fără să se întîmpine greutăţi la
lipire,obţinînd o compoziţie estetică şi corectă din punct de vedere al
centrului compoziţional.
§ Pălăria
albă: leagă soluţiile de informaţiile
disponibile, răspunzînd la întrebări de genul: “Au soluţiile propuse o
bază reală?”;
§ Pălăria
roşie: stimulează participanţii
să răspundă la întrebări de genul: “Ce simţiţi în legătură cu soluţiile
propuse?”, “ Vă place? “, “ Ce credeţi că putem face să fie mai frumos?”
§ Pălăria albastră:
alege soluţia corectă şi
trece mai departe.
Pălăriile gînditoare pot fi purtate pe rînd de
participanţi sau toţi subiecţii antrenaţi în discuţie pot fi sub aceeaşi
pălărie în acelaşi timp. Astfel se pot folosi formule de genul: “Hai
să încercăm şi pălăria verde”, “ Căutăm idei noi.” sau “
Să lăsăm pălăria neagră, s-o probăm pe cea
galbenă”. Cineva care nu este încîntat de ideea pusă în discuţie,
nu face nici un efort să găsească elemente pentru dezvoltarea ei. Utilizând
tehnica pălăriilor gînditoare, elevul este provocat să
schimbe pălăriile, facilitîndu-se astfel posibilitatea de exprimare, deoarece
nu este constrîns să aibă doar o singură perspectivă. O persoană entuziasmată
de idee este rugată, ca sub pălăria neagră, să caute dificultăţile,
neajunsurile.Unele persoane sunt negativiste mai tot timpul. Cu sistemul pălăriilor
gînditoare există ocazia de a fi negativist la un moment dat (sub
pălăria neagră), iar în alt moment să renunţe la negativism, încercând o altă
pălărie (perspectivă) verde, de exemplu. Prin împletirea mai
multor metode de lucru ( aplicaţie practică, lucrul în echipă, metoda celor
şase pălării) activitatea a fost mult mai interesantă, mai atractivă.În
continuare expun unele din lucrările elevilor, realizate la această oră.
a)
b)
Tema:“Forma plană.
Procedee de obţinere a formelor plane”Subiectul:”Peştişorul de aur”
Autori:a)Voleac Andreea-
Maria,b)Melnic Vladimir, c)Vieru Vlad,d)Trestian Sorina,e)Baraliuc Amelia,
f)Lungu Oleg, g)Lesnic Ruslana, h)Pavaloi Intelia.
Eu practic această metodă şi la orele de limbă şi
literatură română,în analiza textelor literare, la istorie, educaţie moral
spirituală, analizînd faptele, personajele literare şi personalităţile
istorice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu